تکنیک هاو روش های کاهش اضطراب امتحان
شمیم ادب
علمی،آموزشی،فرهنگی،اجتماعی

 تکنیک ها وروش های کاهش اضطراب امتحان

ایمان و توکل به خداوند

اعتقاد  و ایمان به یک منبع بزرگ و لایتناهی  باعث ایجاد آرامش در انسان می شود. ایجاد ارتباط با پروردگار، سخن گفتن با او و اتصال به این منبع بزرگ، آرامش را در روح و جان آدمی می افزاید و نیروی مضاعفی در انسان برای رسیدن به اهدافش ایجاد می کند.

 

تنفس عمیق

در مواقعی که اضطراب به سراغ شما می آید ، ابندا به آرامش برسید، سپس به کار خود ادامه دهید. به طور مثال اگر در جلسه ی امتحان ناگهان اضطراب به سراغ شما آمد و آرامش فکری شما از بین رفت، برای چند لحظه دست از فعالیت بردارید، چند نفس عمیق بکشید،افکارتان را متمرکز کنید و با خود بگویید که حتما موفق خواهید شد و هنگامی که آرام تر شدید، پاسخ گویی به سئوالات را ادامه دهید.فراموش نکنید که آرامش یک مسأله ی درونی بوده و شما خودتان باید برای رسیدن به آن تلاش کنید.

 

تصویر سازی مثبت

منظور از تصویر سازی مثبت،  مجسم کردن کارهایی است که فرد، علاقمند به ان است.بهترین حالت برای تصویر سازی مثبت ، حالت آرامش کامل بدنی و ذهنی( که به ان حالت آلفا می گویند) است. برای این منظور در یک مکان ساکت و آرام نشسته و با تمرکز حواس به حالت آرامش ذهنی بروید.چشمانتان را ببندید و ان گاه تجسم کنید که در حالت امتحان دادن هستید.وقتی سئوالات را به شما می دهند ، شما می توانید به آن ها پاسخ دهید.تصور کنید که هنگام پاسخ گویی  درست به سئوالات ، چهره ای شاداب و با نشاط دارید و کاملا راحت و آسوده به کار خود ادامه می دهید.

اگر تصاویری که مجسم می کنید  و سخنانی که به خود می گویید منفی باشد، در شما احساس ناامیدی، یأس و افسردگی ایجاد شده و اضطراب را در خودتان ایجاد می کنید. پس از این نوع افکار و تصورات دوری کنید.

 

تلقین مثبت

هنگامی که پیام های منفی به ذهن شما مخابره می شود، می توانید با استفاده از تلقین مثبت ، میزان اضطراب را تا حد زیادی کاهش دهید. حتی در حالت عادی نیز می توانید افکار مثبت و گفت و گوی آرامش بخشی را با خود تجربه کنید.مثلا شب ها قبل از خواب و صبح ها بعد از بیدار شدن با خود بگویید:«من از آرامش ذهنی خوبی برخوردار هستم. امروز روز خوبی در پیش است. من می توانم به برنامه ها و خواسته هایم برسم».

 



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی